De coronacrisis zorgt voor een forse dip in de autoverkopen. Dat is ook in juni nog merkbaar.

Naar verwachting trekt de verkoop van elektrische auto’s wel wat aan in de tweede helft van het jaar, mede door extra subsidies.

De verkoop van dieselauto’s zit structureel in een dalende trend; hybride en de crossover doen het beter.

Private lease en occasions zijn gewild in het coronajaar 2020.

De coronacrisis hakt wereldwijd flink in op de verkoop van nieuwe personenauto’s. In Nederland komt autoverkoop in de eerste helft van dit jaar uit op ongeveer 158 duizend stuks, 30 procent minder vergeleken met een jaar eerder, zo blijkt uit de verkoopteller van RDC en Carmonitor.

De terugval van de verkoop van nieuwe auto’s is voor een groot deel te wijten aan de coronamaatregelen. Die hebben er tijdens de lockdown voor gezorgd dat Nederlanders massaal gingen thuiswerken. Dit heeft flinke impact gehad op de verkoop van auto’s voor zakelijk gebruik.

Ander pijnpunt is dat veel bestelde auto’s niet geleverd konden worden doordat de distributieketen ernstig verstoord raakte: wereldwijd hielden fabrieken en toeleveranciers in het voorjaar de deuren dicht.

Volgens Tom Huyskens van autodealerorganisatie Bovag zijn beide effecten ook in juni nog voelbaar en wordt 2020 sowieso een pittig jaar wat betreft de verkoop van nieuwe auto’s: “Vorig jaar werden er bijna 450.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Als er geen significant herstel optreedt in de tweede helft van het jaar, zouden dat er zomaar eens minder dan 350.000 kunnen worden.”

Onderliggend zijn er wel een aantal trends te onderscheiden op de automarkt. We bespreken hieronder vijf belangrijke ontwikkelingen.

1. Diesel is uit de gratie

De dieselauto is in de eerste maanden van dit jaar opnieuw een grote verliezer.

Uit gegevens data- en adviesbedrijf Aumacon over de eerste vier maanden van dit jaar blijkt dat slechts 1 op de 20 nieuw verkochte auto's een diesel is. Vorig jaar lag het marktaandeel van diesel nog op ruim 7 procent en in 2018 op bijna 13 procent.

In het geval van diesels lijkt er dus meer aan de hand dan een coronadip. Huyskens van Bovag beaamt dat: “Het komt voornamelijk door het Nederlandse belastingbeleid. De aankoop van en het rijden in een diesel – ook al is het een superschone volgens de nieuwste Euro6d-norm – wordt financieel zwaar bestraft. Aan de andere kant wordt het kopen en gebruiken van elektrische auto's stevig gesubsidieerd."

Huyskens wijst erop dat de zakelijke markt, waar diesel voorheen de norm was, steeds vaker kiest voor elektrische auto's. Op de particuliere markt was diesel altijd al minder populair, omdat het relatief zuinige verbruik van diesel vooral gunstig is voor zakelijke rijders die veel kilometers maken.

2. Elektrisch rukt op: extra subsidie vanaf 1 juli

Je zou denken dat de markt voor elektrische auto’s, mede vanwege de fiscale voordelen voor zakelijke rijders, minder hard geraakt wordt dan diesel. Volgens Aumacon zit elektrisch inderdaad in de lift: het data- en adviesbureau voorspelt een registratie van 13.000 nieuwe elektrische auto's in de eerste helft van dit jaar.

Het zijn cijfers die volgens Huyskens bevestigd worden door eerder onderzoek van BOVAG en RAI Vereniging: “Die 13.000 tot nu toe klopt, en dat is in lijn met de eerste helft van 2019."

In de tweede helft van dit jaar zal er waarschijnlijk nog meer vraag zijn naar elektrische auto's, mede omdat per 1 januari 2021 het bijtellingstarief omhoog gaat. Dit jaar betalen leaserijders 8 procent bijtelling voor privégebruik van een nieuwe elektrische auto en dat wordt volgend jaar 12 procent.

Het kan dus aantrekkelijk zijn om voor het eind van dit jaar een elektrische leaseauto te nemen. Aan de andere kant blijft het spannend hoe de markt voor elektrische leaseauto's zich in het najaar houdt bij alle onzekerheden rondom de coronapandemie, aldus Huyskens.

Niet onbelangrijk detail: vanaf 1 juli is er een nieuwe aankoopsubsidie voor particuliere kopers van elektrische auto's. Voor een nieuwe elektrische auto komt dit neer op een korting van 4.000 euro.

Volgens Huyskens zal de subsidie voor particulieren zeker enig effect sorteren. Maar de vraag is natuurlijk wel hoeveel particulieren op dit moment 30.000 euro of 40.000 euro willen uitgeven aan een nieuwe auto. "Bovendien draaien autofabrieken wereldwijd nog niet op volle toeren, waardoor het onzeker is in hoeverre het aanbod kan voldoen aan de vraag."

3. Crossover en hybride relatief populair

Bij de lastige omstandigheden op de automarkt, zijn er volgens data- en adviesbureau Aumacon nog wel een aantal segmenten die het relatief goed doen. Daarbij gaat het met name om SUV's en hybride auto's.

Je moet in het geval van SUV's volgens Huyskens van Bovag vooral denken aan zogenoemde crossovers, ofwel bestaande compacte modellen waar een hogere variant van is gemaakt. “Denk aan de Renault Clio die Renault Captur wordt, de VW Polo die in een VW T-Cross verandert, enzovoorts. Ze zien er stoer uit, hebben een hoge instap en bieden meer ruimte. Dus de belangstelling hiervoor is van daaruit goed te verklaren."

Wat betreft het aanbod van hybride auto's die een verbrandingsmotor combineren met elektrische aandrijving, is er volgens Huyskens flinke druk op fabrikanten om deze modellen aantrekkelijk te maken: "Dit wordt een cruciaal jaar voor autofabrikanten wat betreft de normen voor de C02-uitstoot en dreigende boetes vanuit de EU als milieudoelstellingen niet worden gehaald. Autofabrikanten is er dus alles aan gelegen om kopers in een model met een lage uitstoot te krijgen."

4. Private lease als alternatief voor nieuwe auto

Zakelijke lease en private lease zaten afgelopen jaar flink in de lift bij de autoverkopen en hadden samen een marktaandeel van liefst 52 procent. En zeker private lease lijkt ook dit jaar relatief goed stand te houden.

Vraag is wel of de populariteit van lease vooral een kwestie is van stuivertje wisselen, waarbij particulieren steeds minder vaak een nieuwe auto kopen en vaker kiezen voor private lease.

Volgens directeur Clem Dickmann van Aumacon is dit laatste het geval: “Particulieren kopen steeds minder vaak een nieuwe auto ten gunste van huren en leasen. Dat laatste wordt steeds populairder. Private lease betekent geen aanslag op de spaarrekening. Wie een oude auto inruilt, krijgt eventueel cash terug en zo zijn er veel kortetermijnvoordelen. Bovendien is leasen nauwelijks duurder dan bezit.”

5. Occasion gewild in coronatijd

Wie zich in coronatijd wil verplaatsen, maar geen trek heeft in het openbaar vervoer en een nieuwe auto te duur vindt, heeft twee opties: lease of een occasion.

Misschien komt de tweedehands auto dit jaar wel als echte winnaar uit de bus. Want afgelopen mei was met ruim 111 duizend verkochte occasions één van de beste maanden ooit voor de vakhandel.

Voor juni verwacht Bovag een verdere stijging van de occasionverkoop. Huyskens verwijst naar recent onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag. Daaruit blijkt dat bij degenen die op zoek zijn naar alternatieven voor het ov een groep zit van potentieel 175 duizend nieuwe kopers van occasions.

Ook Dickmann van Aumacon denkt dat de behoefte om het ov te mijden positief zal uitpakken voor de automarkt: “De auto is een veilige cocon, al zal de toenemende filedruk veel mensen weer in het ov brengen. Maar zeker als er een tweede coronagolf komt, zal de auto daarvan profiteren.”

Lees meer over auto's: